Salah satu sebab aku tidak suka kehidupan di bandar ialah kesesakan lalu lintas. Lebih memburukkan lagi, kesesakan tersebut juga mengakibatkan jerebu. Kesan jerebu? Fikir-fikirkanlah. Berkesankah kempen kongsi kereta yang di warwarkan oleh kerajaan pada akhir tahun 1994? Setelah berjuta ringgit di habiskan, "outcome"nya tetap tiada...

Berikut beberapa sebab(telah di olah) yang di petik dari arkib utusan dan bernama :
  1. "x selesa, badan dia bau. eeee"
  2. "Sendiri senang, nak hisap rokok pun boleh"
  3. "dia tu kuat peluh, abis tisu kereta aku nnti..isk.curiga aku"
  4. "waktu kerja dia orang lain, mana boleh tumpang"
  5. "hari2 aku lambat sebab tunggu dia, dh la x menepati waktu!!"
  6. "kalau ade org tumpang mcm mana nk buat 3gp dalam kereta" (aku reka sebab realitinya memang banyak berlaku sekitar ini)
  7. "aku baru beli kereta, xkan nk tumpang orang lain"
  8. "kereta dia x best!!"
  9. "dia asyik pasang lagu yg sakitkan telinga, bencilah tumpang dia"
"gambar hiasan"

Kalau nak di nyatakan sebab memang banyak, x tertaip aku di buatnya. Oleh itu penyelesaiannya bagaimana? Jika Singapura dan London telah berjaya menjalankan Area Licensing Scheme dan London Cordon Pricing, Kuala Lumpur terutamanya bila lagi? Nak harapkan pengangkutan awam pun x efektif. Sudahlah padat (peak hours) macam2 "perfume" boleh bau, paling hebat "perfume" luar negara pun banyak. hahaha

Belum lagi ambil kira sikap pemandu yg x berdisiplin. Bertambah hampeh la perkekitaran jalan raya kita. Kesimpulannya banyak perkara perlu di ubah. Apa yang perlu di ubah? Fikir2 kan lah. Anda bagaimana? Bersedia untuk berkongsi dan memberi tumpang?

p/s : seketika ini aku xde lesen. jadi aku memang "berkongsi kereta" dan "menumpang" serta pengguna setia pengangkutan awam. hahaha



This entry was posted on 8:50 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 Komen:

    Aizat Si Lipan said...

    pkai aje motosikal..kurang sesak..*just susah nk strt je la

  1. ... on November 13, 2009 at 10:52 PM  
  2. sYazY_dZaiMa said...

    badan bau??sian,haha..hangek2 pun mek suko,hahahaha~

  3. ... on November 13, 2009 at 11:46 PM  
  4. -axto eighty8- said...

    Kereta vs jerebu...
    kalau ko diberi pilihan beli keta atau motosikal, mesti ko nak kereta kan?

    Jerebu?

    Dari segi kemanusian, ada kereta? aku sokong..

    Dari segi alam sekitar, xda kereta aku sokong...

    tapi, entah... dari mana wujudnya kereta...

    Menyenangkan atau menyusahkan manusia?

    kalau nak kurangkan penggunaan kereta, suruh kerajaan naikkan harga kereta...

    contoh, kereta buatan Malaysia sama harga dengan kereta mercedez ker...

    Baru lah penggunaan kereta dapat di kurangkan...

    kenyataannya,

    Penggunaan kereta x dapat di kurangkan buat masa ni sebab, masing2 nak mati awal...

  5. ... on November 14, 2009 at 1:09 AM  
  6. LYME said...

    kalau aku.. aku nk motor je. superbike!!!

  7. ... on November 14, 2009 at 8:26 AM  
  8. -axto eighty8- said...

    hahaha....pakai motor, pastu ujan bawak payung sambil tunggang motor yer bang...

  9. ... on November 14, 2009 at 8:50 AM  
  10. Aizat Si Lipan said...

    update..!!!

  11. ... on November 20, 2009 at 2:13 AM